De geschiedenis van de Passaat

begint in het jaar 1900

De Passaat

De Passaat is gebouwd in het jaar 1900 op de werf van de Gebroeders Boot,
Scheepsbouwmeesters te Leiderdorp. Ze werd gedoopt als Margiena, een samenvoeging van de namen van de eigenaars, Marinus en Giena Boertien. De Margiena is gebouwd als zeilklipper en had 1 mast, een grootzeil, fok en kluiver. De prijs van dit nieuw gebouwde schip was Fl. 11.100,=.

Binnenvaartschip

Het schip heeft gevaren op de grote rivieren. Het schip is altijd in de familie gebleven en heeft tot 1964 vracht gevaren. De zonen Boertien Adrie en Koos gingen een walbaan zoeken in 1964 en hun moeder bleef aan boord wonen, aan de Coolhaven in Rotterdam. In 1992 wilde mevrouw Boertien graag aan
de wal wonen i.v.m. haar gezondheid en de familie besloot het schip te verkopen.

Rotterdam

We ( Frans en Frouke Fischer) kwamen op het juiste moment langs en kochten de klipper vanuit het water, een werfbeurt op de Koningspoort in Rotterdam volgde, en na het dichtlassen van gaten konden we het IJsselmeer over. Het schip werd gesleept, want de motor was kapot.

Renovatie

Aangekomen in de Zuiderhaven van Harlingen, werd het schip direct herkend door oplettende oud-binnenschippers. Na 1½ jaar renovatie was de klipper weer zeilklaar. Nu niet als vrachtvaarder, maar als zeilklipper voor de passagiersvaart.

Tuigplan

Olivier van Meer heeft het tuigplan ontworpen: een tuigage voor een tweemaster met grootzeil, bezaanzeil, fok, binnenkluiver en buitenkluiver
en nog 2 extra stagzeilen ( zeil dat tussen grote mast en bezaanmast gehesen wordt).

Vanaf 1993 is de Passaat, de nieuwe naam voor het schip, weer in de vaart.
In 2007 wordt Frank Fischer schipper van de Passaat, in 2011 neemt hij het schip over en is hij de nieuwe eigenaar van de Passaat.

Groepsboekingen:

Als opstapper een reisje meezeilen?