De geschiedenis van de Aldebaran
begint in het jaar 1883
De Aldebaran
De Aldebaran is in 1893 gebouwd als tweemast rivierklipper door Scheepswerf ‘Ruitenberg’ in opdracht van de familie Bruynincks die haar de naam “Baronie” gaven.
Het vaargebied was toen alle kanalen, rivieren in Nederland, België en Duitsland, de meren, de Zuyderzee en Waddenzee en vervoerde ze bv. aardappelen, graan, hooi, kolen.
Binnenvaartschip
In 1913 werd de heer Johannes Romijn te Almkerk de nieuwe eigenaar en gaf het de nieuwe naam Spes Salutes. In 1953 is het schip gemotoriseerd bij Metz op Urk met een 65 pk Deutschewerke ( die motor staat nu bij Bolier in Dordrecht). Tot 1988 heeft het schip dienst gedaan in de vrachtvaart.
Renovatie
In 1988 werd het schip opgegeven voor de sloop. Gelukkig werd de Spes Salutes gekocht door Willem van Gelderen & Moniek van der Werff en hebben zij het schip met veel liefde weer terug naar de originele staat gebracht.
Na een paar jaar ontstond het idee om het gehele interieur te vernieuwen, dat was een grote klus, maar het resultaat mag er zijn. De verbouw werd gedaan in 2010, er ontstonden ruime hutten voor 2 of 4 personen, met eigen toilet en douche. In de hutten is vloerverwarming aangebracht.
In 2015 is het schip gekocht door Frank die er nieuwe verlijmde houten masten op heeft laten zetten.
Tuigplan
Het tuigplan bestaat uit:
grootzeil, bezaanzeil, fok en kluiver
en nog 2 extra stagzeilen ( zeil dat tussen grote
mast en bezaanmast gehesen wordt).
Frank Fischer is sinds 2015 de schipper / eigenaar van de Aldebaran.